Marketing Mix

De Marketing Mix helpt je om na te denken over hoe (potentiële) klanten je product of dienst kunnen kopen. Met deze tool denk je na over de juiste plaats, prijs en promotie voor jouw product of dienst. De manier waarop je jouw product of dienst aanbiedt moet overeenkomen met de verwachting van de klant. Met de Marketing Mix kun je een marketingstrategie voor je product of dienst creëren. Met een heldere strategie kun je er zeker van zijn dat je klanten jouw product of dienst weten te vinden.
Tijd
2 uur
Complexiteit
Doelgroep
Starters

Tips voor gebruik

Print de template van de Marketing Mix groot uit om te gebruiken in een brainstorm. Bekijk het voorbeeld van Starbucks om de Marketing Mix toegepast te zien.

Maak de Marketing Mix twee keer: focus de eerste keer op hoe je je product nu aanbiedten de tweede keer op hoe je klant het in ideale vorm zou willen. Zo wordt duidelijk hoe je je marketing kunt verbeteren.

Gebruik van de tool

De Marketing Mix bestaat uit vier P's: Product, Prijs, Plaats en Promotie. Begin altijd met het omschrijven van je product of dienst. Ga daarna verder met het omschrijven van de andere P's die over het product of de dienst gaan. Een Marketing Mix wordt voor één product of dienst per keer gemaakt.

Stap 1: omschrijf je product of dienst

Leg uit wat jouw klanten nodig hebben of welk probleem dat jouw product oplost. Beschrijf ook hoe jouw product of dienst zich onderscheidt van de concurrentie. Denk hier bijvoorbeeld aan ontwerp, technologie, typisch gebruik, gebruiksgemak, kwaliteit, verpakking en accessoires.

Stap 2: bepaal de prijs van je product of dienst

Bepaal de prijs die je voor jouw product of dienst wilt rekenen. Je kunt de prijs bepalen door de kijken naar prijzen van je concurrenten, wat je klanten bereid zijn te betalen, wat het kost om een product te produceren of op een andere manier.

Er zijn verschillende manieren om je product te prijzen. Schrijf je prijsstrategie op het formulier en vermeld waarom dit je strategie is. Voorbeelden van prijsstrategieën vind je bij de Prijskaarten tool.

Stap 3: bepaal waar je product of dienst verkocht kan worden

Beschrijf wie je potentiële klanten zijn en welke locaties voor hen bereikbaar zijn. Bedenk waar potentiële klanten naar jouw product zouden zoeken. Wat voor winkels bezoeken zij? Omschrijf welke kanalen je klanten gebruiken, kopen zij online of in fysieke winkels? Mogelijke verkoopkanalen zijn detailhandel, groothandel, online, directe verkoop, specialistische zaken of peer-to-peer.

Stap 4: leg uit hoe je jouw product of dienst wilt promoten

De promotie van jouw product of dienst zorgt voor bekendheid, herkenning en verkoop. Advertenties, op traditionele media of online, zijn een belangrijke vorm van promotie. Met promotie moedig je (potentiële) klanten aan om jouw product te kopen. Beschrijf in wat voor vorm en via welk kanaal je je product wil promoten en welke inhoud je klanten zal aanspreken.